czwartek, 29 maja 2014

OPIS REALIZACJI PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO

Załącznik nr 2

OPIS REALIZACJI PROJEKTU UCZNIOWSKIEGO
OPRACOWANY PRZEZ UCZNIÓW

w ramach projektu Pomorskie – dobry kurs na edukację. Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w regionie poprzez edukację morską
w roku szkolnym 2013/2014

GRUPA II
TEMAT: DZIEŃ DUŃSKI W NASZEJ SZKOLE

Opiekun grupy zapoznał nas wstępnie z obszarami tematycznymi, celami , a następnie wspólnie wybraliśmy temat projektu. Nasz region położony jest blisko Morza Bałtyckiego – często jeździmy na wycieczki w obszary nadmorskie i regiony polskiego wybrzeża są  nam dobrze znane. Jednakże bardzo ciekawi byliśmy jak mieszkają nasi sąsiedzi z państw nadbałtyckich. Największe zainteresowanie wzbudziła w nas Dania.
Głównym celem projektu było wyrównanie szans edukacyjnych, rozwijanie kompetencji kluczowych. Zajęcia odbyły się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem spotkań. W czasie realizacji projektu nie wystąpiły trudności, które uniemożliwiłyby realizację celów oraz działań. Praca nad projektem była dla nas przyjemnością, z dużym zaangażowaniem, ciekawością i odpowiedzialnością pracowaliśmy w grupie, jak i indywidualnie. Zaplanowane cele projektu zostały zrealizowane, zarówno dydaktyczne, informatyczne jak i wychowawcze (społeczne, obywatelskie, przedsiębiorcze). Uczniowie korzystali ze zróżnicowanych materiałów dydaktycznych, które pozyskane zostały ze środków szkoły jak i własnych. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w zajęciach, z dużą radością i zainteresowaniem, wykazali się także pomysłowością, zaangażowaniem i odpowiedzialnością przy powierzonych zadaniach. Zadania przydzielił nam opiekun według naszych propozycji, predyspozycji, zainteresowań i umiejętności. Nauczyciel czuwał nad prawidłowym przebiegiem zajęć, harmonogramem działań, zachęcał do rozwijania zainteresowań, korzystania z różnorodnych źródeł informacji oraz twórczego rozwiązywania problemów. Głównym źródłem informacji był Internet, ale korzystaliśmy również z atlasów, przewodników, książek tematycznych o Dani, książki kulinarnej, słowników językowych. Nieocenionym źródłem informacji o Danii była rozmowa ze znajomymi, którzy w celach zarobkowych i turystycznych byli w Danii. Opiekun grup projektowych współpracował z innymi nauczycielami –np.: wychowawcami, bibliotekarzem, informatykiem oraz otrzymał znaczące wsparcie ze strony dyrekcji szkoły. W trakcie realizacji projektu uczniowie poznali: cechy położenia geograficznego, cechy ukształtowania powierzchni, gospodarkę, tradycje, atrakcje turystyczne, ciekawostki, kuchnię, znane firmy duńskie, znane osoby z Danii. Umiejętności zdobyte przez uczniów z zakresu edukacji morskiej: posługiwanie się atlasem, odczytywanie i analiza map, orientacja mapy, Z zakresu kompetencji kluczowych: korzystanie z różnorodnych źródeł informacji, rozwijanie zainteresowań tematyką morską, wykorzystywanie programów komputerowych – przygotowanie prezentacji multimedialnej o Danii, drukowanie ilustracji, tłumaczenie słówek polsko-duńskich,  rozwijanie umiejętności motoryki małej, kształtowanie właściwych zachowań w zespole, kształtowanie umiejętności logicznego oraz przestrzennego myślenia, rozwijanie umiejętności planowania pracy, systematyczności, odpowiedzialności, rozwijanie umiejętności samodzielnego  poszukiwania, gromadzenia  i przetwarzania  informacji, rozwijanie umiejętności prezentacji się na forum – przedstawianie baśni Andersena, zdobywanie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności z zakresu edukacji morskiej, rozwijanie umiejętności kulinarnych –przygotowanie kanapek smorrebrod. Przy realizacji projektu nie wystąpiły żadne utrudnienia ze strony szkoły jak i środowiska lokalnego. Pomocna okazała się baza dydaktyczna szkoły, wyposażenie klasopracowni w tablice multimedialne, projektory oraz komputery, drukarki i laminarki. Uczniowie otrzymali również materiały papiernicze i biurowe niezbędne do realizacji podjętych działań. Praca w projekcie nauczyła nas przede wszystkim współpracy w grupie, wspólnego rozwiązywania trudności, wzajemnej koleżeńskiej pomocy, organizacji, odpowiedzialności – postawa i działania każdego z nas wpływają na cała grupę. Każdy uczestnik wykazał się swoimi umiejętnościami – np. plastycznymi, informatycznymi, teatralnymi, kulinarnymi czy organizacyjnymi, poznaliśmy podstawowe informacje o Danii i wiemy już jak wygląda codzienne życie Duńczyka, jak przygotować smorrebrod, potrafimy zaprezentować się większej publiczności. Podsumowanie projektu oraz ocena odbyła się na ostatnich zajęciach. Uczniowie ocenili pracę swoją jak i kolegów. Efekty  działań  - Dzień Duński - prezentowaliśmy na forum szkoły podczas apelu wśród uczniów, nauczycieli, rodziców  oraz dyrekcji szkoły podstawowej. Prezentacja Dnia Duńskiego  podobała się wszystkim – uczniom, rodzicom, nauczycielom, dyrekcji szkoły, a przede wszystkim nam i naszemu opiekunowi grupy. Podobały się nasze występy, prezentacja multimedialna, wystrój szkoły. Widać było zaangażowanie, pracę i czas poświęcony przez całą grupę projektową. Każdy mógł również obejrzeć wystawę z klocków Lego. Nauczyciele, uczniowie  i rodzice zostali poczęstowani przekąskami duńskimi – smorrebrod. 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz